onsdag den 22. september 2010

Lidt flere billeder

Hej folkens

Så fik jeg igen lige lidt tid i overskud, som så passende kan anvendes på lidt bloggeri.

Tiden går allerede alt for hurtig herovre, men det må jo betyde vi hygger os. Det er nu også min ubetingede opfattelse. I aftes var vi på en pub der hedder Koerners for anden mandag i træk. De har open mic session om mandagen, hvilket jeg naturligvis ikke kan lade gå ubemærket hen, så nu kan Johnny Madsen også skrive Vancouver på som et af de steder hans yndige lyrik har udfoldet sig. En flink tysk gut, der hedder Thomas, er skrap til at håndtere en seksstrenget, så vi er igang med at brygge et lille repetoir sammen til mandage på Koerners. Jeg har for alvor genopdaget glæden ved at stå på en scene, så tror jeg er nødt til at få gang i et eller andet når jeg kommer hjem.
Ellers går det meste tid med studierne. Der bliver dog også tid til at komme lidt rundt og besøge hinanden, hvilket er rigtig "hyggeligt" (et fænomen som for første gang er blevet klart for mig er noget rigtig dansk. Det med bare at mødes og være sammen uden noget andet formål end just det. Men de er ved at lære det). Knudsen og jeg hænger meget som i de gode gamle dage, så det er også rigtig hyggeligt, Vi har begge boet på kollegium derhjemme og har dermed været vandt til at vende verdensituationen med vore bofæller hver aften inden Ole Lukøje kalder, så det er vi begyndt at gøre med hinanden her. Skønt! Weekenden har ellers ikke budt på nogle større udskejelser, men vi har et hike i støbeskeen til den kommende. Det bliver lækkert at komme lidt ud i naturen igen.

Nå, men vi skal videre med lysbilledeshowet:
Der var så første billede af Golden Gate Bridge. Det gav faktisk lidt et sug i maven=)
Nogle glade nybyggere har i sin tid valgt at smide San Fran på en bakke, så gaderne har det med at gå op ad. Tror til gengæld ikke der er mange bygninger der ikke har udsigt.
Japan Town, hvor vi tog på en lille spadseretur for at prøve at finde vores hostel. Det viste sig dog at være i den anden ende af den pågældende gade, som var helt nede ved Financial District.
Måske et lidt bedre indtryk af, at japanerne har haft deres indflydelse på byggestilen
Men Financial District var jo heldigvis ikke rigtig til at overse, så vi fandt det og dermed også vores hostel
De klassiske sporvogne der kører tværs gennem byen. Vi tog den fra Financial District hele vejen op ad Market Street (for de mere lokalkendte) og til bydelen Castro, hvor billedet her er fra. Det er homo-kvarteret i SF, hvilket måske ringer en klokke hos nogen i forhold til et tidligere indlæg.
Et hyggeligt kvarter med skønne mennesker
Christine, Kelley og Tiffany, som vi mødte tilfældigt i Castro og som vi besluttede os for at drikke en øl sammen med om aftenen.
Det er svært at vise på et billede hvor meget opad det rent faktisk går, men det er alt andet end fladt. Her er vi på vej op over Nobb Hill, som er det rige kvarter for at komme ned til Fisherman's Wharf som er et turiststed ved den nordlige marina, i håb om at komme med en båd til Alcatraz.
Der blev drukket lidt kaffe i det skønne vejr på en hip café i Nobb Hill kvarteret
Man kan vel egentlig godt forstå de er villige til at betale for deres udsigt...?
Nå, men den næste tur til Alcatraz med frie pladser var 4 dage senere, så vi besluttede os for at leje en tandem og cykle henover Golden Gate Bridge.
Simon i front og undertegnede på bagsmækken med den vigtige tjans at dokumentere oplevelserne.
Et fantastisk bygningsværk i næsten eventyragtige omgivelser.
Indimellem hang tågen dog lige rigeligt lavt, men modet var højt
Op på broen kom vi, og udsigten var jo ikke just noget der sved i øjnene.
Beklager orienteringen af billedet, men et par flotte fyre på en endnu smukkere bro
Vi tog færgen tilbage til SF fra denne lille yndige middelhavsagtige by på den anden side af broen.
Et enkelt skud af broen blev det da også til fra søsiden
Den berømte fængselsø Alcatraz der bl.a. har huset gangstere som "Machine gun" Kelly og Al Capone.
The San Francisco Skyline
Afslapning i Dolores Park i Castro umiddelbart inden vi forlod "Frisco"
Efter et par dejlige dage i SF gik turen ind i landet med destination Yosemite National Park, men allerede inden vi nåede til parken begynder landskabet at blære sig.
På vej ind i Yosemite Valley. Simons spæde drengekrop i forgrunden og en ud af en tilsyneladende uendelig række af smukke klippeformationer i baggrunden.
Det er jo pænt nok, jo
Indlogering i Yosemite indebærer bl.a. at ALT der kan udsende den mindste form for duft skal ind i en bjørneboks. Welcome to bear country!
Vores lidt sparsommelige, men til formålet udmærkede "tube tent", som jeg beskrev i en af blogindlæggene
Half Dome. En helt fantastisk klippe halveret af gletschere og smeltevand. Den skulle vi da op på.
Klokken var efterhånden blevet 1630, men vi havde nu besluttet os for at vi alligevel ville ud og gå en lille tur, så vi besluttede os for at gå Upper Yosemite Falls. En rask eftermiddagstur på 15 km (inkl. 3 km omvej) og 700 højdmeter.
Det var nu ikke meget vand den kunne stille an med på denne årstid. Men det er noget af et fald. ca. 120 m. så vidt jeg husker.
Mørket faldt stille og roligt på da vi var på toppen - herligt!
Et enkelt udsigtsbillede fra toppen. Vi vandrede ned i mørke og klappede hele vejen, da vi jo var midt i bjørneland og ikke kunne se en fløjtende fis. 2115 nåede vi campen og skulle så i kast med trangia og pandelampe. Aldrig har Chili con Carne a la dåse smagt på godt.
Næste morgen stod vi tidligt op for at gå Half Dome. En fin dagstur på 28 km og 1100 højdemeter.
Der var Egon minsandten
Et par ganske seværdige vandfald blev passeret på vejen.
Noch ein
Der blev da også leglighed til at slippe sin indre Charles Darwin løs
Lidt fauna blev da inspiceret.
Vi var nok ikke de første mennesker denne unge hjort havde set. Rimelig ignorant anlagt.
Målet er i sigte, men jeg skal ellers hilse at sige at det ikke var fladt på den sidste strækning derop.
Det er lidt vanskeligt at se på billedet, men den sorte stribe der går op ca. midt på klippen er mennesker der trækker sig op i kabler. Jeg vil tro hældningen var ca. 75 grader.
Op kom vi da og det var helt sikkert turen værd. Man kan næsten ikke tage ind hvor smukt det var deroppe.
Nedstigningen kunne begynde
Simon var ikke alt for stolt af at kravle ned af, så jeg blev udråbt til kamerabestyrer. Nogle folk gjorde lidt ekstra ud af det=)
Her kan man måske lidt bedre se hvad der er los
Sierra Nevada-bjergkæden er helt utrolig smuk med de helt hvide bjerge.
Floden der blev destination for det obligatoriske dyp
Vi tog en anden vej ned, som også bød på nogle spektakulære udsigter
En vanddunk skulle fyldes med dejligt koldt flodvand.
Det kræver vel ikke så meget forklaring. Det er bare flot!
Simon viser hvor vi netop har været
Et sidste blik af et fantastisk bjerg, som gav os nogle fantastiske oplevelser. Mangler vi noget...??
Nåh, ja, der var jo lige bamsefar. Der var han jo.
Han er ikke vanvittig god til gemmeleg
Og så lige en sidste gang for Prins Knud

Herefter gik turen ud af parken og sydpå mod Fresno for dernæst køre østover til Sequia og Kings Canyon National Parks. Det bliver i næste afsnit=)

Håber I alle smiler. Ikke mindst til hinanden.